onsdag, maj 21, 2008

Debit: inte varit ute! Kredit: verkligen tänkt!

Tro det eller ej.. men jag har suttit inne hela dán idag... Suck! Det har varit så fint väder och fåglarna har kvittrat och nu i kväll har jag hört fantastisk sång från koltrastarna. Men jag har hört det genom fönstret...!
Aha... vad har jag gjort då? Du behöver inte ens gissa... pluggat förståss! Ekonomi... jag har svårt med det logiska tankemönstret när det gäller att kontera. Man ska välja ett konto att sätta posten i debet och ett annat att sätta posten i kredit. Pappa, kan du komma och hjälpa mig? Debet och kredit kan man ju glömma när det gäller logik.... rena gissnings leken. Och sen det här med att föra dubbel italiensk bokföring... Hm... vad kan det vara som är smart med det? Är det för att slippa polsk riksdag? ; )
När det gäller tomaterna så minskas antalet ganska snabbt. Det blir nog inte några kilo färdig tomatsås i frysen. Det är så inbjudande att ta en liten tomat nu och då och njuta dom färska! Hilma ville med prova. Men hon gillar bara att ha tomaten hel i munnen - så fort den spricker spottar hon ut... och jag får en varm, lite lätt saggi tomat att äta! (Kräks inte - man äter alltid upp vad barnen inte vill ha - det är så man gör som förälder!!! : D )

2 kommentarer:

Anonym sa...

debet!

Kstina sa...

ojj då!
ska man stava ekonomin rätt med?