måndag, april 07, 2008

Surdeg

Utanför fönstret är himlen alldeles knallrosa nere i kanten. Blå timmen har inträtt. Fåglarna har börjat sjunga både morgon och kväll. Jag tror jag hör koltrastens kvällssång... Det är så härligt med vår!
Förutom vår och joggingturer och massor av plugg har jag blivit lite lätt besatt av surdegar. Det började med att jag missade en fråga på mikrobiologitentan ... typ... "Varför är det nödvändigt för fermenterande mjölksyrebakterier att producera mjölksyra?" Redan när jag skrev ett sk svar visste jag att det var fel, men jag har som tanke att inte låta någon fråga vara obesvarad när jag lämnar från mig tentan. Man vet aldrig... kanske är gissningen rätt! Så - för att får svar på frågan mejlade jag en lärare och fick svar av en annan... Svaret ska jag bespara er... Men det är helt otroligt coolt att "jäst" kan bildas när man blandar vatten och mjöl.
Ta ca 1,5 dl vatten och dubbelt med mjöl så att en trögflytande massa bildas. (Tjock-fil-konsistens) Vattnet bör va drygt 37*. Lägg en handduk över och låt stå i rumstemperatur i tre dagar. Rör i degen varje dag. Tredje dagen bör den lukta lite syrligt. Häll då i lika mycket till och rör runt och låt stå till nästa dag då den är färdig att bakas med. Med jämna mellanrum måste hälften av degen tas bort (bakas på) och nytt tillsättas. Efter fjärde dagen ska den förvaras i kylen. Det är mjölksyrebakterierna som gör att det bildas bubblor i degen. Hur häftigt som helst! Man kan ju liksom inte se några bakterier och ändå kan de förvandla en hel skål med vatten och mjöl till surdeg. Det är deras sätt att omvandla näring till energi som gör att de producerar mjölksyra.
Jag måste nog gå ner och röra runt i min kära surdeg nu...!!
På tal om surdeg... Har ni hört uttrycket att "hon har lite lågt pH"? Det sa en kille i klassen om sin tjej som missat tentan... Kul!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har bakat med surdeg, men det var så länge sen så det kommer du nog inte ihåg. De hade fått nåt in i jästfabriken så det fanns inte jäst att köpa. Bröden och framförallt vetebrödet fick en liten annan konstistens, men det var gott ändå.

Anonym sa...

Du är konstig.

Kstina sa...

Mamma: Jo, jag kommer ihåg det. Visst la du i frysen med? Det var väl på rågmjöl du gjorde surdegen?

Annika: Inte konstigare än den som gillade att fylla i bubblorna på bokstäverna i telefonkatalogen....