torsdag, april 10, 2008

Djupagamen

På tal om att vara konstig...
... så diskuterade jag med en klasskompis om vem som är "djup".... vad nu djup betyder... Är det positivt, neutralt eller negativt att vara djup? Kan man avgöra vem som är djup? Eller är alla djupa innerst inne? Kanske är så att det bara är dom som själv är djupa som kan "se" andra djupa individer? På nått sätt tror jag/vi att alla är nog ganska djupa, men att vi har olika svårt att visa det. Man måste ha en viss verbal förmåga för att kunna uttrycka det man tänker och funderar på.... Är då alla verbala djupa? (Här kan en verbal-diskussion passa...) Hm... Alla är kanske "privat-djupa" men en del personer låter inte oss andra veta vilka tankar som döljer sig i djupen... Det kanske vi ska vara glada för! : ) Eller inte!
Man kan vara djup på olika nivåer också. Jag tycker till exempel att Edvin kan vara väldigt djup när det gäller Harry Potter och Sagan om ringen... Å andra sidan ligger inte fantasydjupen för mig. Jag tycker liksom inte det spelar nån roll vem som tar makten över ringen.... Jag tänker bara på att vissa figurer är väldigt hemska till utseendet... Och att de har så konstiga förmågor. (Här kan man diskutera fantasi-flexibilitet...) Hm... är då jag en något ytligare person när man tänker fantasy, än 11-åringen? Det är jag nog!

Edde har fått dabbagamer på hjärnan. Hur ska man ställa sig till det? En dabbagam är en sorts ödla. Han vill absolut köpa en och ha i ett terrarie. Vad har man en agam till? Tittar på? Gullar med? Lär hoppa höjdhopp? Agillity? (På agamområdet känner jag mig inte heller så djup..) Jag kan i alla fall vara väldigt glad för att den är vegetarian. Edde visade mig en sida med foder till kräldjur mfl. Det fanns mjölmaskar och kackerlackor och bananflugestarter (att odla fram själv..) Hm... Hilma snackar också om ödlor och Joel med.. Får en så måste ju fler få om de vill? Vi får ha ett familjeråd... (där jag ska va domare och enväldig härskare!!.... hahaha... stackars barn!) Man kan också låta tiden gå och påpeka varje gång tillfälle ges att "det är tur att du inte har nått husdjur idag - för då hade du inte kunnat göra detta..." Och till slut hade lite surdeg syrat hela degen!!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som du har en plan för att slippa ha oönskade djur i ditt hem.... ;) Lycka till!

Anonym sa...

"förutom när jag föder själv"...
Låter lite som det var en fritidssysselsättning du har. Föda några barn då och då... ;)

Anonym sa...

Hej
Jag kan ibland ångra att jag inte skötte mina ödlor lite bättre. jag hade tagit med mig ödleägg som jag hittade i ett förråd på Matongo dec 2000. Och till min stora förvåning kläcktes en del av dem i glasburken när den kom in i svensk rumsvärme. Ungarna levde några dagar. Jag hade tänkt ha äggen för att visa hur små de är.
Men det var nog lika bra att det inte blev någon ödlefarm i lägenheten... för även om jag var myndig så var det min mor som tyckte minst om att jag hade dessa djur...
Mvh Gunnel

Kstina sa...

Gunnel: Va? Överlevde ödlorna ända från Kenya till Sverige?? Otroligt!

Bex: Ja, det kanske lät så... och nog för att jag är mångsysslare... Å, andra sidan - fyra stycken är väll mer än dom flesta??