söndag, april 20, 2008

Bondemässan

Ibland är ju inte humöret på topp...
Men jag vet ett sätt som gör att man känner sig lite mindre irriterad/lessen/arg/frustrerad/.... Nämligen att lyssna på musik. Min favoritskiva när jag inte är i balans heter "Bondemässan" eller "Misa Campesina Nicaraguense", dvs Nicaraguanska Bondemässan. Den är så skön att lyssna till. Det tar inte många takter förren jag kan släppa de där jobbiga tankarna och bara följa med i musiken. Det är en ganska enkel musik med härlig rytm och jättefin text. Jag får på nått vis lite distans till min egna problem och ny energi i kroppen.

När grabbarna var små, sådär -92 eller -93, och jag var hemma (och pratade med väggarna - och all mina kompisar studerade...) en stor del av dagarna och lyssnade till allt som fanns på P1, sändes ett program som hette "Andliga sånger",(som senare ändrades till "Andrum"... nu finns varken Andliga sånger eller Andrum... Det finns väl inte tid till sånt´... hm..) då hörde jag delar av Bondemässan för första gången. Jag fastande direkt för melodierna och takterna och inte minst för texterna. Det var som en sorts tröst redan då att lyssna till den. Flera år senare hittade jag CD:n, som är inspelad i Annedalskyrkan i Göteborg, på Gummessons i Sthlm. Jag blev jätteglad och köpte den utan överläggning med plånboken. Viss musik tar sig direkt in i hjärtat. Jag tror att mässan gav/ger mig en känsla av tillhörande. Eller mindre ensamhet.

Vad har du för musik som lyfter dig?

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, det var god mat! Vi är bjudna på Emil och Mirjams bröllop (Emil är Johans danske kusin så vi ska på bröllop på Jylland) den 3 maj. Sen ska vi på Daniel och Hannas bröllop den 14 juni. Ja, och sen ska vi ju på vårt eget... :-)