måndag, april 14, 2008

Recept från påsen

Min surdeg är kanon nu. Jag luktar på den varje dag. När jag försiktigt rör runt i den så spricker alla små bubblor av ... av.... är det koldioxid?? (Luft kan jag ju inte skriva...) Jo, visst måste det vara CO2...? Det är så coolt med mjölksyrebakterier!
Jag har någon annan sorts bakterier också i kylen. De sitter längst in på listerna. Vad kan det vara? Jag tänker på TV programmet med städtanterna som odlar på agar-agar... De får inte komma till mig. Däremot kan jag tänka mig att städa mitt eget kylskåp! (Ska göra det vilket år som helst...)
Bakade fina goda råglimpor i helgen. Jag har en tendens att vilja experimentera när jag bakar bröd. Det resulterar i både bra och dåliga limpor. Nu har jag tänkt att försöka gå helt och hållet efter recept... svårt... men med lite vilja så... På de flesta mjölkpaket står det ett eller flera recept och nu vill jag prova om de är bra. De borde vara väldigt bra. Vem vill sälja mjöl med icke anpassade recept på påsen. Såå... sagt och gjort. Grovtrågmöl - surdegsbröd. Fyra limport, lite knubbiga i var sitt hörn av braspannan (inte avlånga som jag brukar göra). De enda ingredienserna jag bytte ut var det grova rågmjölet mot hälften fint rågmjöl (det grova tog slut...) och så bytte jag kummin mot fänkålsfrön (kummin vill jag bara ha i gulasch....) och så tog jag lite mer surdeg än 1,5 dl (hade tagit fram och rumstemprerat innan jag läste receptet) och således tog jag något mindre mängd vatten än de 13 dl där stod... Bara fyra små förändringar.... Ja, och så råkade jag jäsa dom lite längre tid än det stod i receptet... och pensla dom med vatten och strö på lite mjöl... Nästan inga förändringar jallafall....
Bröden blev kanon! Alla gillde dom ... utom Hilma som inte vågade smaka.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du får gärna komma hem till mej och baka bröd!! ;) Och lära mej göra det. Det är nått jag inte tror jag behärskar riktigt...

Anonym sa...

haha, jag gör alltid efter recept. åtminstone bak-grejjer. Mat kan jag förr ändra lite. Men jag vågar inte ändra på bröd och kakor och sånt. Det kan ju hända så drastiska saker. Ska vi ha någon bakdag? Och vinprovardag? och Såsdag? Och massor av dagar där man gör saker?

Anonym sa...

Ja, va roligt det hade varit! Bakat en massa tillsammans och vinprovning på kvällen...eller nått! Jag är på!

Kstina: Lät som ni hade det ganska trevlig igår! Fisk på längde och tvären kan väl inte bli nått annat än en lyckad kväll.. ;)

Anonym sa...

Nej, jag ska inte va med och sjunga Gloria. Har inte tid och orkar inte. Ska du va med?
And yes, vi har varit i kstad och övat. Övningen gick jättebra! :)

Anonym sa...

Kanske fejksov jag just när kortet tog... ;)