onsdag, maj 04, 2011

Lite arbetslös..

... eller mellan två jobb, som en del vill kalla det. För mig kvittar det lika vad det nu kan heta, men lika kvittar det inte att vara utan lön. Och att hela min kompetens går här hemma till ingen nytta. Blir mediet för bra och klimatet likaså kan det lätt bildas mögel lite här och var ifall inte HACCP:n sköts efter punkt och pricka.

Det tar en hel del tid i anspråk att sätta sig in i Arbetsförmedlingens erbjudanden och inte minst i hur A-kassa fungerar. Det finns många kriterier man ska uppfylla för att över huvudtaget få A-kasseersättning även om man varit duktig och betalat in sin avgift månad efter månad och år efter år. Bara det att A-kassan har 7 (sju!!!) karensdagar, var en stor nyhet för mig. Vilken tur att jag inte är ensamstående med fyra barn utan kan luta mig (rent ekonomiskt då alltså ; )) mot Ths plånbok. Hmm...

Såå ni förstår att jag inte är helt ARBETSLÖS utan bara lös på betalt arbete...

För övrigt hade jag ett kanonroligt jobb igår. Jag fick vara med på första regionfinalen av Unga Ekokockar här i Kristianstad. Förutom att servera juryn, intervjuade jag tävlingsdeltagarna och vissa jurymedlemmar samt tävlingsledaren tillsammans med två filmkillar. En film som jag tror läggs ut på Unga Ekokockars hemsida ( www.ungaekokockar.se ), för att visa lite grann av vad som hände på tävlingen.

Nu ska jag sortera papper... och göra kvällsmat... och samla ihop mina betyg och arbetsgivarintyg... och ... jo, visst måste man få sitta och sticka lite också fast man är arbetslös?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Går detta att driva "enskild" och samtidigt stämpla?

Kstina sa...

Säg det, säg det...

De hade stängd telefonväxel på A-kassan 4-6 maj (nu ja!) så jag ska få svar på måndag har jag tänkt. Men jag har ju inte bara F skatt utan FA skatt. De kan ju också kolla hur otroligt mycket (eller lite var det....) jag tjänar på min egen lilla rörelse...