måndag, maj 23, 2011

En bekännelse...

Jag har en sorts seperationsångest... från tidningar. (Tidningarna har i mitt fall alltid något gemensamt med mat. Ofta rena recepttidningar men det kan också vara tidningar med inriktning på hälsa.) Det är näst intill omöjligt för mig att slänga en tidning som jag inte noga bläddrat igenom i jakt på recept, kloka artiklar, smarta citat eller fina bilder. Det tar ju ett tag att separera då. Speciellt om man också lider av en tidningsmaniåkomma (åtminstone tror Th att jag lider av det...)... vilket yttrar sig i att personen ständigt är sugen på att köpa tidningar vilket också ofta görs.
Nu, så här i rensningens stund, har jag samlat på mig fyra kartonger fulla med oklippta tidningar och en kartong med urklippta bitar i. Enda sättet att försvara mig nu är att utlova något slags rekord. Flest urklippta recept eller nått?!
Med saxen i högsta hugg tar jag mig an tidningarna. Buffe går lättast. Pappret är tunnt och färgen bleks på nolltid. Näst bäst går Allt om Mat för där känner jag ganska snabbt vilket jag är sugen på att spara. Sämst går Mat och Vänner. De tidningarna kan jag inte klippa i. Pappret är för tjockt, bilderna för vackra och ryggen på tidningen är för boklik för att vanvårdas genom att ta sönder den. Så då förstår ni - jag har ALLA Mat och Vänner INTAKTA! (Precis som alla Gudrun Sjöden kataloger... !!)
Är det dags för terapi tycker ni?

3 kommentarer:

Annika sa...

Jag känner mer att jag är sugen på att titta igenom dem. Jag är dock inte likadan - köper gärna tidningar men har ganska lätt för att klippa i dem. Och slänga. Men det tar iofs lååååång tid innan jag tar tag i det.

Pappa Olle sa...

Det påminner mej om när jag var barn/ung, jag klipopte ut alla bilannonser som jag kommer över i tidningar. Min kompis Lars var om möjligt ännu flitigare, han/vi gick in hos bilhandlare och tiggde broschyrer på bilar! Tänk om jag hade haft allt detta kvar idag....

Rebecka sa...

Den är väldigt vacker! :)
Risken finns att även jag fäller en tår eller två, men kanske inte över klänningen (förhoppningsvis...).