söndag, maj 22, 2011

Tårtbotten till Madde

Tårtbotten - vilket också kallas för ANSLAG

4 ägg
2 dl strösocker
--> Vispas pösigt.
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
Rivet skal från 1/2 citron
--> Blanda ihop de torra ingredienserna och vänd ner dessa i äggsmeten.
--> Häll upp smeten i en smord och bröad/mjölad form på ca 23 cm i diameter.
--> Grädda i 175*C i ca 25 min. Kolla att den är torr med en sticka alt. känn med handen att den inte gungar.
--> Stjälp upp på ett bakplåtspapper, när den svalnat något och lägg över en handduk.

Detta är det anslag jag gör ifall jag ska göra en helt vanlig tårbotten. Mina formar med löstagbarkant läcker tyvärr, så jag klär alltid in dom med bakplåtspapper...
Jag gillar ju som bekant citron - tycker det ger en frächör åt det mesta. Man måste inte ha det men du kan ju prova och säga vad du tycker!

Inga kommentarer: