tisdag, maj 10, 2011

Julie & Julia

Julia Child - the real one!

Filmen om Julia Child och om Julie Powell som lagade samtliga recept från JC:s kokbok, under 1 år.
Boken som Julia Child skrev.

Jag har ett antal filmer jag tänker att jag ska se någon gång... men ofta känner jag att det blir för sent vanliga vardagskvällar och när helgen kommer är jag inte direkt ensam om att bestämma vad som ska ses via TV:n. Men nu, när jag eventuellt kan ta en liten "napp" på dagen känner jag att det inte gör något ifall klockan blir sen innan jag kommer isäng... Så... därför såg jag filmen Julie och Julia igårkväll/natt. Mina förväntningar var väl inte så höga, men till min förtjusning såg jag något som liknande ett kök och lite matvaror på framsidan av DVD:n.

Det visade sig att den var riktigt underhållande. Dessutom är den byggd på riktiga händelser från den verkliga världen med människor som absolut har kännt och agerat någorlunda på det sätt som filmen visar. Jag blev faktiskt lite tagen av innehållet. Man känner väl nått visst när man träffar på personer som man skulle kunna ha agerat likdant som. Det är därför det är så fantastiskt att ha fått plugga tillsammans med andra nördar inom sitt område. Fascinationen över en tomat... liksom... eller över kaseinet tillsammans med syra... eller över gewürztramier i kombination med ingefära och lax... (Stor kram till "Bästa klassen"! Ni berikar mig!)

Iallafall - när jag tittade i min kokbokshylla så jag till min förtjusning att jag faktiskt äger boken "Det goda franska köket" skriven av just Jula Child, Simone Beck och Louisette Bertholle. Fantasktiskt!!! Kanske man ska prova på att tillaga en lammnjure?

En sak till: Meryl Streep är bara bästa skådespelaren! Hon får en Oscar av mig för alla sina roller!

Bon appéttit!


4 kommentarer:

Annika sa...

Den filmen har jag också sett. Utan textning så jag skulle gärna vilja se den igen. Gillar den!

Regina sa...

Måste rekommendera köttgrytorna i "Det franska köket" och särskilt förstås boeuf bourginon! Det blir inte bättre än så! Gillade också "Julie&Julia" :)

Kstina sa...

Ankz: Då tar vi en fransk kväll! Lagar boeuf bourginon och ser filmen! TEXTAD! ;)
Regina: Ibland är det enda rätta att köra exakt efter receptet - Dessa är ju väldigt detaljerade i allt från hur en omelett ska röras till hur en njure ser ut och vilka hinnor som ska rensas bort... Kul!

Annika sa...

Gärna! Jag är på!