måndag, oktober 19, 2009

Scientia vis -- Kunskap är makt

Säga vad man vill om Wikipedia, men där finns många roliga sidor.
Ta denna till exempel: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_latinska_ordspr%C3%A5k_och_tales%C3%A4tt
Sen kan man citera något klurigt latinskt ordspråk... Plenus venter non studet libenter. Och så verkar man genast genomintelligent och super perceptiv. Nästan så att man kan mäta sig med intelligenta sonen som tragglar franska i sömnen och tycker niornas engelska är en barnlek. (Har just haft utvecklingssamtal med honom och mentorn. Ja, det var inte jag som hade utvecklingssamtalet utan mentorn med sonen och mig... Fast det var sonen som pratade 85% av samtalet.)
En full mage bryr sig inte om att studera - Hmm... bara för att det är latin behöver det inte vara sant. Eller hur? Jag är ganska full i magen men giter att studera iallafall. Men visst låter det extra sant när man skriver något på detta utdöda språk?! Å andra sidan ...även skrivna ord på latin kan vara sanning!... Skrivna ord kan vara sanna och osanna på vilket språk som helst när jag tänker efter... : ) Synn, för jag gillar systematik. Tänk om vi hade ett språk som vi använde vid seriösa inlägg och ett annat för oseriösa? Fast då hade vissa av oss kanske blivit genomskådade hela tiden och stämplade som snackepellar...

Verba volant, littera scripta manet - De talade orden förflyger (glöms), det skrivna består
Tänk på det och skriv!

2 kommentarer:

Sofia sa...

du ger ett flummigt intryck just nu, de e ovalnligt...
vilken klass går Edde i?

Kstina sa...

Haha... ja, det kan jag hålla med om... mitt flummiga intryck - men det är ju ändå skönt att det är ovanligt!
Edde går i 7:an.