torsdag, oktober 29, 2009

Modiga Svenska Bönor

Ser ni mannen på bönan?
Bönan heter soldatböna - därför att en "soldat" är avbildad på den mogna bönan. Jag har fått 1/4 dels papperskasse med orensade soldatbönor. Och lika mycket av svartabönor, sojabönor och borlottibönor. Har börjat så smått att rensa bort grus, jord, torra ärtskidor, lite kvistar och annat smått och gott. Det tar lite tid men det är ganska berfriande sysselsättninga också. Jag tar en liten handfull bönor, petar bort skräp och bönor som inte ser ut som dom ska. Låter skräpet trilla ner i en bytta och de fina bönorna slänger jag ner i en 3 liters fryspåse. Och så en ny handfull... x 458. Sen är en kasse rensad! Men så långt har jag inte kommit ännu.
Fick en flasch back till ett TV-program. Unga killar-på-glid fick "prova" att sitta i fängelse. Den dagliga sysselsättningen var att sortera spik... Stor, liten, mellan, galvaniserad, konsigt huvud... När de var färdiga med en spikhink fick de en ny...
Men då är ju bönor roligare... och så är de ju frivilligt!

Ska bli kul att prov-koka och -äta. Närproducerade bönor -unikt!
Men en sak funderar jag på... De är lite smutsiga. Hur ska jag få bort det? Skrubba varje enskil böna med babytandborste kanske??

4 kommentarer:

Becka sa...

Låter som terapiarbete.
Men det kan va rofyllt med sådant arbete, man hinner tänka mycket under tiden.

Längesen vi sågs...
kram!

Hans Hugo finns och minns sa...

Och vem har suttit och målat en soldat på varenda böna?

Stina sa...

Cool böna!

Kstina sa...

Det är terapi.. Har sorterat soldatbönan och kidnybönorna färdigt. Börjat på svartabönor... de är sååå små...
H kallar soldatbönorna för piratbönor.. så jag tror det är pirater som varit framme och målat... Jag ligger inte bakom ialla fall.
Hur cool som helst!