måndag, september 29, 2008

Mose med livet framför!


Igår var det Thomas och min bröllopsdag. 17 år tillsammans. Vi köpte en bukett med blommor till oss!

Per, MOSE, Yosef, Suki döptes igår. Välkommen till Guds familj! Han är så liten och söt och gó. Vi fick åka ganska tidigt hemmifrån eftersom dopet var kl. 10.00 i GA kyrkan i Helsingborg. Väldigt fin gudstjänst med både dop och nattvard. Det var en skön atmosfär i den kyrkan. En gammal tant, i svart huckle, satt bakom oss och rätt vad det var gav hon Hilma och Edvin vars ett vykort med "den gode herden" på. Vi träffade på ganska många av oss kända människor, t.ex. kusin Johan och så prästen med familj, Ola & Christina. Vi blev bjudna på lunch i församlingshemmet och där fick vi lite tid att prata. Det känns som att det var igår som Th och Ola pluggade i Sthlm. Men i själva verket är det över 10 år sen de blev färdiga. Åter är tiden en gåta.

De sista veckorna har jag läst mycket i en diktbok med kvinnliga finska författare. Det är en antologi sammanställd av Tua Forsström och Märta Tikkanen med titeln Du tror du kuvar mig liv? Det finns många tänkvärda dikter i den och här kommer en som har med tid att göra av Tatiana Sundgren:

Du fyllde fyrtio häromveckan
så har då hälften - kanske mera
av ditt liv passerat.
Vad har du gjort med alla dessa dagar?
Vad har du lärt? Vem har du mött?

Ett har du gjort
ständigt väntat på morgondagen.
Den kommer inte mera
och gårdagen har du inte längre kvar.

Vad återstår?
Ett nu som känns så beskt i munnen
så trist och risigt
som kråkorna som flaxar kring balkongen
i det gråa ljuset.

Men mycket återstår:
Grip tag i detta nu
skölj din mun med källfriskt vatten
och spotta ut
än finns det mycket kvar att säja
gör det nu:

Säj det!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till era sjutton år!! Fortsätt att vara rädda om varandra. Kram moster E

Anonym sa...

Grattis! Vi firar snart 2 månader... :-)

elinp sa...

Okej, hej igen. Efter att ha skapat konto och sånt så skriver jag allt igen...Detta handlar inte om ditt inlägg, utan jag skriver för att jag inte har din mailadress. Vi behöver ha ett telefonmöte om barnlägerdagen på Åhus. Nästa vecka bör det ske. Kan du bäst månd, tis eller ons? Kl. 20 eller 21? Hör av dig till mig så fort du vet, eoapersson@tele2.se,så hör jag av mig när alla mailat, ev. på söndagkväll. Trevlig helg!/elinp