fredag, september 26, 2008

Alla har ett eget namn - till och med äpplen?

Om inget annat så bloggar jag på fredagar..!
Var på "helylle" idag. Skulle bara titta. Men jag gick ut från affären med ett koftstickmönster och 10 nystan garn, som randar sig själv... Det finns vissa affärer som gör en på gott humör. Hellylle är en av dom. Cd affärer gör mig också glad. Så finns det motsatsen också. Klädaffärer får mig på dåligt humör och skoaffärer med. Bok och pappers affärer känner jag mig glad i och i vissa inredningsaffärer. Djuraffärer har jag varit i för få gånger för att veta hur jag känner mig där - men jag det är inget jag saknar. Mataffärer? Det är ju liksom nödvändigt. Ibland känns det bra men oftast är det nog stressigt.... Ja... detta var min egen barometer på hur olika affärer känns för mig.
På tal om bokaffärer... Jag har märkt att jag känner mig väldigt rastlös om jag inte har en bok på gång. Jag kan knappt äta frukost och ännu mindre käka mellanmål. Jag måste (typ) ha något framför mig för att läsa i. Min tanke, när jag började plugga, var att jag inte skulle läsa skönlitteratur eftersom jag har studielitteraturen som måste klämmas. Jag går runt den "regeln" genom att läsa tidningar, små böcker (till formatet) och annan kurslitteratur som inte ingår i mina kurser (tex kemi). Kan man lura sig själv?
Måste berätta en rolig historia. I torsdags var jag på en träff för personer som (kanske) vill starta eget företag. Där fanns också en mamma och hennes två barn som jagkäkade kvällsmat tillsammans med. Mamman berättade att en dag hade grannen kommit hem med en hel kasse äpple och förkladade att äpplena hette Alice. Sonen, som är 6 år, har en kompis som heter Alice på skolan.... Han böjde sig över kassen och frågade "Va? Allihopa?" : )
Idag var det Alfreds sista dag på Hässleholms Tekniska Gymnasium. Han har funderat några veckor på att byta. Tyvärr behöver han åka hemmifrån vid 6.30 på morgonen för att hinna fram i tid. Dessutom (och detta har jag haft på känn) tycker han det är för mycket matte och fysik odyl. Han, med sina fina språkbetyg, kommer nog att känna sig mer hemma bland "humanister". På måndag börjar han i MR gymnasiets SP klass. Tre av familjemedlemmarna på samma skola.. blir det bra? Hans dröm om att bli arkitekt kanske kan uppfyllas i alla fall. Å andra sidan - vad vet man vad man vill bli när man är 16 år? När jag sökte till gymnasiet valde jag mellan Musik, Teknisk och Barn&ungdom. Hade jag valt idag skulle teknisk passat bäst. Å andra sidan har jag fått många fina arbetskamrater genom att vara barnskötare... Man kan alltid ändra sig! Det är inte försent att prova på något annat.

Inga kommentarer: