fredag, september 19, 2008

Ska fasomvandla från student till mamma...hämta Hilma!

Denna veckan har gått fortare än vad en vanlig snabb vecka brukar gå...
(Jag misstänker ibland att någon snor tiden från oss och njuter av att se oss stå förvirrade och undra vart all tid tar vägen. Jag har inte den blekaste var denne någon samlar tiden. Utrymmet borde spängas snart. )
I alla fall - Jag har varit i Helsingborg på Campus, halva veckan. Vi har fått viss insyn i kyl, frys och torktekniker. Väldigt intressant. Det är många saker man ska ha koll på för att en infrysning ska ske på ett bra sätt. Några roliga ord jag lärt mig: specifik värme, aggregationsformer, sublimering, fasomvandling, kryogen... eller var det kyrogen?... Ja, ett litet axplock. Tentan på detta väntar jag på i nästa vecka.
Vi bodde över i Helsingborg hos en klasskompis vars föräldrar bor på en stor gård. Vi fick låna "undantaget". Kul att träffa klassen lite bredvid skolan. Samtidigt var det väldigt skönt att komma hem efter tre mkt intensiva dagar. Borta bra men hemma bäst. Tänk ändå vad bra det är med sitt eget. Jag gillar att resa iväg och göra nått annorlunda, men det är väldigt skönt att få komma hem och veta att dessa personerna i min egen lilla familj känner mig. Jag kan säga och göra saker (... utan att någon reagerar... ????) som passar in hemma hos oss. Jag har en klar och tydlig roll och behöver inte ta hänsyn till andra. Detta låter ju lite ego. Det klart jag/vi måste ta hänsyn till varandra. Det som jag tror skillnaden ligger i är att vi känner varandra och har klara (borde ha ialla fall ha) förväntningar på vad den ene ska göra och på vad den andre förväntas göra. Ja... jag kanske inte ska utveckla detta mer... Jag kanske snöar in mig i ett hörn och måste göra uppror för att komma ur min förväntade roll. Det är i alla fall väldigt bra att leva bland människor man gillar och som gillar en tillbaka!
I helgen är det matmässa på Yllan. Jag ska stå i gastronomiprogrammets monter några timmar på söndag. Det ska bli kul att kolla in folk. Förra gången jag var på mässa så upptäckte jag "reptilmänniskorna". Tänk om det finns något gemensamt för "matmänniskorna"? Så här på förhand anar jag att denna gruppen kan vara något mer heterogen. Alla människor är ju beroende av mat... Intresset kan ju dock ha lite olika temperatur. Får se om jag kommer fram till något...

3 kommentarer:

Anonym sa...

På tal om frysning. Om man har en färsk basilika. Kan man frysa ner bladen så att man kan äta den en annan gång? Hur gör man i så fall på bästa sätt?

Kstina sa...

Det är bara att lägga i en påse och försluta. När du sen ska använda basilikan så ska du inte tina den först utan använda den direkt från frysen.

Anonym sa...

Okej. Den är rättså fin fortfarande så jag kan nog rädda några blad!