måndag, oktober 06, 2008

Such woolly day!

Det senaste året har jag börjat förstå att engelska kan vara bra att kunna. Tänk att jag inte har reflekterat över det förut? (Hanna-Karin bör nog jubla nu... stackars henne... jag var inte speciellt snäll som elev...)

(Just nu, 23.36: Duns, duns, duns... Alfred går typ sovande upp för trappan. Varje kväll ligger han med hörlurar på och lyssnar på musik i vardagsrumssoffan tills han somnar...)

Engelska... Jag har ikväll tagit mig igenom inledningen till en rapport, det så kallade "Abstract":et. Nio rader långt. Man kan ju tycka att en så liten text är väl inget att oroa sig för. Men ifall man är jag, så ska man nog oroa sig. Jag hittade 16 ord jag inte förstod.

Nu har jag skrivit upp dom i en fin kolumn och den svenska översättningen bredvid. Tre av dom ska bli mina plugg-ord denna veckan. Man ska ju inte ta sig vatten över huvet... tre får räcka! Jag måste komma ihåg vad jag egentligen pluggar så det inte blir för mycket engelska eller kemi...!

De utvalda är (trumvirvel....):
evaluate - räkna ut, uppsakatta
descriptive - beskrivande, skildrande
pronounced (vackert och fylligt uttal!) - uttalad, tydlig, avgjord
....
okej .. några bonusord... för att de verkar lätta att lära sig:
mould - mögel (som i mögelost) kan också betyda matjord
buttery - smör-, smörig
woolly - ullig, ullik (att vara lik ull..), dunkel, oklar, virrig (kul att ullig och virrig har samma ord i engelskan)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hahahaha, jag skulle inte kalla en dunkel dag för wolly för det för tankarna till små gulliga lamn med massor av lamm. Jag tror det är dags för dig att lära dig fler matord för de är inte lätta. Jag har långsamt när jag ska beskriva mat fått leta upp matorden på engelska och komma ihåg dem.

Kstina sa...

Virrig dag...! Wooly kan tydligen (enligt min jätteföråldrade uppslagsbok) även betyda det!

Kstina sa...

här kommer ett L till..