söndag, september 14, 2008

Flugor och tenta

Vi öppnade en flaska vin till maten ikväll. Castillio de diablo... heter det.. eller nått liknande. Mycket gott! Mycket, mycket gott!! Ett av dom godaste jag smakat. Men det säger ju inte så mycket. Det är kanske bara det 30:de röda vinet jag provat på i mitt unga liv! Till det åt jag kokt potatis, dubbla fyllda (fyllning med kantarellost, örtkokta svarta linser och rödlök) squash skivor i soja och gräddsås, stekt lök, morötter kokta med vitlök och slungade i smör och en tomatsallad som Joel hade gjort vinägretten till. De andra åt som jag minus squashen och pluss storbiff i panna. Mmmm ...
Det enda som är tråkigt med vin är att det kommer små bananflugor flygande runt en, så fort man öppnat flaskan. Irriterande! Och så sätter dom sig på kanten till glaset och andas in vinets goda doft... eller vad dom nu gör?? Jag undrar faktiskt! Är det någon som vet? Den som svarar rätt vinner en chokladkaka. Jag vet inte svaret... så det får bli den som svarar troligas rätt... Och jag avgör! Ha!
Men något jag funderade på när flugorna surrade runt huvudet, var att det faktiskt skulle varit bra med dom där manipulerade flugorna som inte har vingar. Då skulle man lätt kunna klämma ihjäl om när de vandrade upp för bordets ben... (Bananflugor utan vingar?? Jo, det har man ifall man är ägare till något djur som äter bananflugor, men inte vill ha så många surrande i sitt hus. Köper dom som ett litet "starter"-paket... precis som kackerlackorna i förra inlägget... och matar dom och sen serverar man dom till sina söta små husdjur... och så kan dom inte flyga iväg... Jo, det är sant!)
I fredags hade jag min första tenta för denna terminen. Den gick nog bra. Men något jag har observerat under mitt första år på högskolan är att kroppen liksom känner av att det är tenta på gång. Jag blir rastlös. Dålig i magen. Får städmani. Svårt (svårare) att somna. Vaknar och har konstiga ord i skallen (tex koncept, varumärkespyramid, MEC och annat, beroende på vilken kurs man ska tenta av). Blir torr i munnen. Får ytlig andning. Lyssnar dåligt på vad barnen berättar. Struntar i om det blir ordentlig middag på kvällen - gröt, Billys, Gorbys, gröt, nuddlar... Det är faktiskt lika dant varje gång innan en tent. Och så kommer förlossningen då. Jag sitter på helspänn i salen. Magen lever sitt eget liv. Jag lovar mig själv att inte gå på toa förren efter 1 timme. I detta skede försöker jag andas lugnt - lyckas inte direkt - och vill helst sjukanmäla mig eller typ försvinna snabbt och lätt genom golvet. Så får jag äntligen tentan. Läser igenom frågorna. Jag vet på en gång vilka jag kan... och börjar skriva så fort det bara är möjligt. Tänk om jag glömmer svaren innan jag skivit ner dom? Och alltid låter min penna mest. Ibland tror jag att ljudet stör de andra. Rasp, rasp, rasp...
Efteråt känns det som man gjort halvmaran... Eller fött nått... Ojj, det blev en tenta! Grattis!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack !! ...för din beskrivning... Min första tenta för två veckor sen var rena mardrömmen ... fast jag kunde sitta i lugn o ro framför datorn kändes det som min hjärna hade förstelnats o att hjärtinfarkt var på väg. Så dumt! Ska prova med profylaxandning nästa gång... det har hjälpt mig vid förlossningar

Anonym sa...

Ehlna: Vad studerar du för något??

Kstina: Jo, att dejta är ganska trevligt! Det vill säga om man dejtar någon som är trevlig. Är han mindre trevlig kan det hela kännas som en mardröm. Tiden går sakta och man vill bara att tiden ska gå eller att man ska kunna komma på en bra undanflyk..."oj, jag hade glömt att jag har tvättid nu"...
I lördags gick tiden liiite för fort...alltså är han väldans trevlig! :)

Sofia på Me and my home sa...

kul att ni kommer!!