torsdag, juni 05, 2008

Makkans T-shirt, betyg och olivolja

Vaknade lite ryckartat när jag hörde Edvins "hejdå, vi ses sen!". Flög upp och kollade av vilka kläder han hade valt... Makkans gamla T-shirt (har varit svart med röda tecken på - nu är den grå med knappt synliga röda tecken) och ett par långa badbyxor som är i minsta laget. Vad tänker den killen med? (okej han är klevver i det stora hela... men har inte riktigt kommit till det stadiet att han bryr sig om sitt utseende ännu.) En kompis stod och väntade på honom i ytterdörren - han blev nog lite rädd när jag kom upprusande med kuddfrilla och svullna ögon... Jag lät nog lite arg med för Edvin tyckte jag överdrev när jag förklarade att han var tvungen att byta kläder. Han skulle ju upp på scen och spela till och med.... vad tänker dom andra föräldrarna - och inte minst fröknarna? Hm... den killen har konstiga kläder.... och var är hans föräldrar?? Aha.. Nilssons... ja, ja,... dom har för många barn för att hinna med dom.... Okej, jag är ju inte säker på att de tänker så, men jag tänker att de tänker så - och så får jag dåligt samvete för att jag inte kan vara med både på Edvins avslutning och på Joel & Alfreds avslutning samtidigt. Jag valde J&A:s idag.. de slutar ju ändå 9:an. Och Edvin försäkrade att han bara blir mer nervös när han ska spela cello och jag är med (.... ojj då! Har jag satt press på honom??) J&A:s avslutning var fin jallafall. Inte för att Hilma och jag såg så mycket... det finns ju gigantiska pelare i mitten av Åhus kyrka.. vi fick stå längst ner... kom typ lite sent - men inte sist! Men det lät bra! Alfred spelade i skolorkestern... så nu vet jag varför han övat vissa låtar intensivt på sista tiden. Han är duktig! Väl hemma var båda grabbarna väldigt glada när de räknade igenom sina betyg. Joel fick (tror jag) 240 poäng och Alfred lite över 300. Jättebra!
Vår tradition när det gäller skolavslutningar är att vi köper hem vars en bakelse till fika. Man får naturligtvis välja själv. Idag när jag var nere och inhandlade bakelserna (och lite annat .... det blev över 1400kr??? - riktigt tomt i skåpen här hemma) så stod Alexandra Zassi och gjorde reklam för bland annat olivolja. Kul! Rätt intressant att fundera över hur man själv och andra beter sig inför en kändis. Man vill ju väldigt gärna fram för att smaka och kanske prata. Lite trevande sådär... och så ska man se något så när nonchalant ut.... Precis som att man inte bryr sig om att det just är kocken Alexandra Zassi som står där. Och ojjjj.... hon pratar med mig! Då får man ju inte se för förtjust ut. Då kan hon ju tro att man bara är intresserad av henne istället för olivoljan.. Hahaha så genomskådad man är. Olivoljan - släng dig i väggen!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, jag jobbar, så tyvärr kan jag inte.

Anonym sa...

Haha, du skriver bra Kristina! Just nu bakar jag en tårta, jag har aldrig bakat tårta innan. Hittade ett recept som jag ville prova så jag har bakat utan någon speciell anledning - får man det, även med tårta? Är i alla fall hemma hos ma och pa så då kommer den garanterat bli uppäten. Får se om den blir bra. Inte riktigt klar än.

Anonym sa...

Hej vad du skriver roligt och levande. Man kan se det framför sig. Intressant det här med kläder, pojkar och skolavslutning.

GG

Anonym sa...

haha kul tyckte ja