lördag, juni 21, 2008

Jungman

Edvin kom och frågade mig vad en manlig jungfru heter? Jag tvekade, för i mitt huvud rörde sig ord som svendom....sven.... svenne... (men det har liksom en annan klang nuförtiden)... Så kom han själv med ett förslag: Det kan väl inte vara jungman...? Hahaha, så kul det kan bli. Han skrattade själv och försökte att visa vad han menade och förtydligade med att säga: Ja du vet, en man med fiskstjärt... Ännu mer skratt från min sida... Jasså det var en sjöjungman han menade??? Som kung Triton! Åhhh, va kul det kan bli.
Hilma har kommit in en fas där hon funderar över fysikens lagar. Det är kul att höra på hennes finurligheter. Bland annat frågar hon varför glas (dricksglas) heter det samma som materialet i fönster (fönsterglas). Varför både heter det glas och är glas? Sen tycker hon det är mäkta kul att göra springrörelser med kroppen men inte flytta sig frammåt. Titta mamma, jag springer men är helt stilla... Det är ju en fascinerande tanke. Idag när vi var ute och gick så undrade hon vad asfalt var.... och om man kunde fastna i det... Sen har hon resonerat om vad skugga egentligen är. Den rör sig alltid när man själv rör sig och så sitter den fast i fötterna. Och skuggan kan vara mycket längra än vad man själv är...
En av de roligaste grejorna jag hört .. och som jag skulle förklara.... var när Edvin var ca 5 år och undrade Varför allting blir mindre när man åker längre bort från det??? Hur förklarar man det på ett enkelt och lättfattligt sätt?

Det är väldigt spännande att vara mamma! Saker man inte tänkt på ska man plötsligt kunna förklara! (Vad är asfalt? Jag sa att det var en sorts olja som man blandat med grus och sten.. Har jag mycket fel??)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, de funderar på samma saker som jag kan fundera på... Jag och Johan har kommit fram till att om vi någon gång får barn så kommer jag lura dem - fett! För Annika har svar på tal, antingen hon har rätt eller fel och när det gäller "vetenskapliga saker" så har hon oftast fel... Tur att de i så fall kommer få en pappa som har lite mer rätta svar. Får man lura sina barn hur mycket som helst? (T ex att stjärnorna är hål i Guds golv). Din förklaring på asfalt var säkert rätt!

Kstina sa...

Jag har kanske lite högre ambitioner när det gäller vetenskapliga saker än vad du verkar ha... :) Jag vill i princip säga rätt... men det klart... ibland hittar jag ju på.. som vad frack är... pingvindräkt...