onsdag, juni 18, 2008

Majsena

Om tretton minuter börjar matchen mellan Sverige och Ryssland. Gissa vem som har legat och hårdbevakat TV:n i en timme nu? Just det ... Affe! Såsmåningom hamnar nog jag också där, men det får dröja ett tag. Det är ju ändå inte förren i slutet av period två... ehh.... andra halvlek...det är spännande, eller hur? Vi ska vinna, vi ska ta dom... vi ska göra köttfärs av dom!??? Va? Köttfärs?
... På tal om mat.... Idag har jag gjort pasta och skinksås till konfirmanderna på Åmg. Det blev ingen höjdare, men det sa jag inte till dom som åt. Istället kunde jag höra flera berömmande ord om lunchen.... Vá bra att jag knep käft! Under tiden jag gjorde lunchen hände en hel massa oförutsedda händelser. Varuleverans 1 gick väldigt smidigt. Frukt och grönt. Sen började jag i tanken att planera lunchen. 1 gluten, 3 laktos, 3 vegetarianer. Okej, laktoserna är inte så känsliga men eftersom såsen till stor del innehåller mjölk så gör jag en egen till dom. Sagt och gjort.. 1 gryta till glutenpastan, 1 gryta till glutensåsen, 1 gryta till lakossåsen, 1 gryta till veggarna och så den vanliga ospeciala maten: 3,6 kg pasta, och sås på 5 l. mjölk och div andra ingredienser (skinka tex : ). Då... just då... när man inte får blanda ihop visparna med varandra... kommer leverans 2... som bara var 2 kolli... köttbullar och toblerone. Det borde ha varit så där 15 kolli, bla salladskyckling till kvällsmatens pajer. Hmm... jag blev nog lite hård i tonen mot chauffören som jag faktiskt fick till att leta igenom bilen en gång till, utan resultat. Jaha vad gör man? Ringer till Ica förståss, eller menigo som det heter nu. De svarade med att beställningen inte fanns i datorn. "Hon måste ha glömt att skicka den..." Grrr... varför finns det då en utskrift på vad som är beställt? Till sist blev de lite medgörliga och bestämde sig för att ta beställningen direkt och skicka maten med bil imorgon. Puh! Det är ju liksom inte kul att jobba i kök där käket fattas!
Åter till lunchen... När alla sås-specialare blivit färdiga så var det den vanliga såsens tur. Och då sprack min fina planering. Det fanns inget mjöl! Superkul! Det skulle ju kommit med leverans 2. Helt totalt onödigt att göra glutensåsen för sig... Nu fick jag ta majsena i vanliga såsen. Hrmf! Jaja.. de andra visste ju inte hur min förmiddag varit. Men när Alfred kom för att jobba vid elvatiden uttryckte han det så här: Du behöver väll inte va så bitsk! Nä, det behövde jag ju inte. Jag försökte lätta upp min mimik och när jag fått lite mat i mig så tinade jag upp en smula. Resten av eftermiddagen kände jag mig relativt nöjd trots att vi fick göra en frysrens eftersom kvällsmaten inte kunde bli det vi tänkt oss. Det sägs ofta att kockar är flexibla personer men jag skulle vilja ändra det till: kockar blir flexibla personer. Man kan ju inte låta bli att servera mat när en leverans uteblir.. man måste hitta på nytt ... äta bör man.. annars dör man. (Äter gör man, ändå dör man!)
Saker jag tänkt på idag: 1. Kommunikation - finns det något viktigare? (Detta ämne ska jag tänka mer på och skriva ett separat blogginlägg om.)
2. Vad är det som händer när morötter ligger i en tillsluten påse och ruttnar? Andas moroten ihjäl sig, eller förstör de egna enzymerna de egna cellerna? Eller är det en blandning av andning och osmoseffekten?
3. Varför drar sig småflugor till jäsdegar? Är det alkoholen de vill åt? De ser lite snurriga ... surriga ut!
4. Vem vill fira midsommar med oss?

Nu är första delen av matchen slut och Ryssland leder med 1-0. Pepparen peppar svenskarna och saltaren saltar ryssarna. Hur ska det gå med denna soppa?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Som vanligt skriver du så roligt!! Önskar jag också kunde få till det när jag skriver...

Du skulle kunna bli krönikör...

Kstina sa...

En får tacke!

Jag har alltid drömt om att bli författare... det kan man kanske inte tro.... Men jag tänker bli ack så vis, innan jag ska sätta visdomarna på pränt. Och så ska jag ju hinna med alla mina andra drömyrken också...

Anonym sa...

Jag tränar inte alls nu för tiden. Tyvärr. Har helt kommit av mej. Borde ta tag i det igen...när tid finns... :p