onsdag, juni 04, 2008

Avslutningar

Skolavslutningstider. Joel och Alfred är på middag och avslutningsspex tillsammans med lärarna. De var uppklädda till tänderna när de stack hemmifrån. Alfred har införskaffat kavaj och dagen till ära botniserat bland Thomas slipsar. (Han har alltid varit glad för att klä upp sig - han hade nån liten kavaj redan som treåring på Gränden i Sthlm.... med hatt och cowboyboots till.) Joel använder sina konfirmationskläder efter att jag fått lägga ner byxorna ca 1 dm... Hur snabbt växer han?? Stiliga grabbar, må jag säga! J erkände att det var lite sorgligt på nått sätt att gå för sista gången i korridoren på skolan. Han hade någon liten uträkning ... något med x antal gånger och sen aldrig mer. Det lät sorgligt också.
För egen del tycker jag det är sogligt att jag redan gått 1 år på högskolan...... Det resulterar i att det bara är 2 år kvar... Tråkigt! Men jag försökte uppmuntra mig själv idag genom att låna lite extra många böcker på biblioteket. Det blev två kokböcker (Cranks kokbok - vegetarisk mat, och Långkok - med långkok : ), tre kulturböcker från Skånska gastronomiska akademin och Engelska textbook och workbook för åk 7. Vad tror ni om den blandningen?? Edvin trodde att engelskaböckerna var till honom... men han bör helst inte lära sig mer engelska på ett tag.... E har gått med 6:orna detta läsåret i engelska. Hur det ska bli till hösten får vi se. 7:orna går på en annan skola så det fungerar inte att samläsa med dom. Sen fick han någon idé om att han kunde se till att jag lär mig glosorna... (Var kommer ordet glosor ifrån?) Jo, jag har altså tänkt att försöka lära mig lite engelska. Har insett att det kan vara bra kunskap. Stackars Hanna-Karin! Vissa elever vet ju inte sitt eget bästa förren de är komna till mycket mogen ålder. En av mina studiekompisar har inspirerat mig till detta med engelska. Hon har läst engelska på kvällskurser under vintern och nu i sommar ska hon till england på språkkurs. Det är aldrig försent med kunskapsinhämntning!
Good night sweethearts! (Okej - ekänner direkt - jag frågade Edde hur det stavades...)

1 kommentar:

Anonym sa...

:-) Roligt att Edvin är så duktig på engelska, han måste ju ha fått det från dig eftersom du inte har dina engelskakunskaper kvar...

Nej, jag har inte plockat jordgubbar, inte ens på torget i Kristianstad. Måste nog dock göra det snart. Har upptäckt att alla safter tar ganska lång tid, typ 2 dagar och sånt och det pallar man ju inte. Så kanske skiter jag i att göra saft i nuläget (men jag hittade sånna fina saftflaskor på Maxi som jag vill fylla med saft...hmm).

Passar inte så bra att va barnvakt på lördag. Inte som det ser ut i nuläget i alla fall. Antingen kommer vi va i Örkelljunga eller så kommer vi planera bröllop (hanna och daniel).