måndag, juni 23, 2008

Buljongen som försvann!

Att göra buljong är något av det enklaste man kan göra i köket - ändå blir det så sällan av. Kanske det är brist på tid, eller på fantasi... eller kan det vara brist på ben...?
Iallafall... Jag köpte en hel färsk kyckling i lördags och benade ur den efter de tips jag fått från Guldfågels representant när vi hade kursen "Mat och måltids kunskap" nu i våras. Det innebär att jag inte använde kniven säskilt mycket utan mest drog bort köttet och böjde och bände benen så hela fina bitar kunde plockas fram. Inte så svårt som det låter - men kladdigt! Hela kycklingskrovet blir intakt och det är ju synn att slänga bort det. Sagt och gjort (tänkt och gjort??) jag kokade buljong på det! Delade skrovet några gånger, brynte det i smör tillsammans med diverse slafsor skinn och små senor. La allt i en gryta och hällde vatten på så att allt täcktes. Kokade upp, skummade noga av och därefter la jag i en morot, en bit rotselleri, en bit purjo och några persiljekvistar, allt ansatt och delat i mindre bitar. Några pepparkorn fick med åka ner - denna gången blev det mest grönpeppar... vet ej varför?! Detta fick nu koka i 2,5 tim så att alla smaker drogs ut från ben och annat gojsigt från kycklingen. Jag silade av buljongen och slängde skrovet. Nu ville jag reducera buljongen så att smakerna koncentredades ännu mer, vilket betyder att man fortsätter koka. När reduceringen började hade jag ca 8 cm med buljong i grytan. Jag satte plattan på drygt medelvärme för att det inte skulle ta så jättelång tid.
Som ni förstår är det ganska tidsödande att koka buljong. Å andra sidan behöver man inte stå och passa grytan hela tiden (... även om det är väldigt intressant att se när saker och ting händer...). Jag stod inte och passade den. Har ett sommarprojekt som går ut på att rensa, slänga, sortera och få ordning. Detta försöker jag göra när Th inte är tillgänglig - vi har nämligen inte riktigt samma syn på vad som kan slängas och på vad som ska sparas.... (Tro det eller ej pappa, men det är jag som vill slänga mest!) I lördags, när buljongen kokade, försökte Th sova eftersom han skulle köra taxi på natten. Jag passade på att röja!
... tills Joel ropade på mig och undrade om det inte var dags att dra bort grytan från plattan? Hmm... jo, sannerligen! Nu var den härliga buljongen bara 2 mm på botten och det hade börjat ryka! Elende! All möda och tid jag lagt ner på denna sällsynta buljong var totalt borta. Hade det varit 1 cm kvar så hade jag kunnat använda den - väldigt koncentrerad! Men nu - den var mer brunsvart än brungul och röken gjorde att jag inte trodde att den var särskilt fräsch. Jag luktade på den, men det fanns en ganska övertygande doft av vidbränthet. Det var det lilla roliga!
Ganska direkt började jag fundera över vart buljongen tagit vägen. Jag har nämligen fått lära mig att saker och ting inte kan försvinna utan det ändrar bara form. Var är buljongen nu? Och vad har den förvanlats till? Sitter den drypande i fläkten och kanske i kökets skrymslen eller är det helt nya kemiska föreningar som har seglat ut i värdlsrymden som nya roliga molekyler? Det är värt att tänka på!
Ingenting försvinner - det ändrar bara form!
Detta resonemang kan man dra ännu längre... Om ingenting försvinner... finns det något som tillkommer då? När blev materien till? Och hur länge utvecklades nya grundämnen? När slutade det att utvecklas? Eller är det så att all materia plötsligt var färdig, allt på samma gång - och efter det har ingenting fösvunnit... bara ändrat form?

Inga kommentarer: