torsdag, september 22, 2011

Matmolekyler!

Äntligen har den kommit!!
Matmolekyler - Kokbok för nyfikna av Lisa Förare Winbladh och Malin Sandström från Ica bokförlag. Den är så färsk att den fortfarande är ljummen. Jag, som gärna äter bröd med skorpa, sätter tänderna i den direkt! Fantastiskt vilken arom! Konsistensen är förträfflig med den frasiga och gyllenbrända skorpan men med mjukt och luftigt inkråm. Doften är obeskrivlig - det är citron och mynta med stringens av Allerum Präst. Helheten får betyg 10 av 10.

Men färgen... gul - som i gul T-shirt a´la -70 tal. Jag misstänker att de vill härma någon gammal kokbok... och jag faller ju sällan för gul färg, om den inte sitter på en citron vill säga.
Text och layout - och ja, det är i princip bara text och inga bilder - känns bekant på nått sätt. Även här tror jag de försöker påminna oss om nån gammal kokbok. Det är heldragna dubbellinjer som markerar recept och svagt gråfärgade rutor med fakta och intressanta avstickare. Rubrikerna är intressant och fyndigt formulerade, ex: Antocyaniner: En symfoni i rödblått eller Karamellisering: Extreme makeover för socker. Kul! De varvar djupgåeende fakta med recept som tydliggör faktan. Väldigt smart rent pedagogiskt! Vilken lärare som helst skulle jubla över ett sådant här upplägg.
Som ni förstår har jag inte läst boken i sin helhet... jag har bara haft den hemma i en och en halv timme nu. Trots det vill jag dela med mig av ett citat som jag hittat på en av de 100 första sidorna (boken har 351 sidor) blädder, blädder... Det handlar om en av de roligare syrorna:

"Kolsyra: Sofistikerade stick
Ett fenomen, minst lika obegripligt som ormens väg på hälleberget, är att människor lägger tid, energi och en hel del pengar på att kolsyra drycker. Vi talar om en tillsats som inte tillgodoser några som helst näringsmässiga behov, utan främst ger upphov till en lätt stickandre smärta som påminner om barndomens favorittortyrmetod: tusen nålar...."
Man kan ju undra hur det här gick till? Vem var den förste som kom på det goda i kolsyrafenomenet? Svar finns sannolikt i boken.

Jepp - det svåra blir nu att plugga pedagogikens sociala perspektiv och att förbereda lektioner till "hekon" nästan vecka... ja, och koka bönorna till skördemarknaden på lördag.... eller att fixa middag... typ göra allt de jag bör göra en helt vanlig dag. Nu vill jag bara läsa Matmolekyler!

6 kommentarer:

Martin Lindgren sa...

Träffade igår en dam som "kände" dig, Bodil hette hon och jobbade på IFF.

Kstina sa...

Halloj Martin!
Ja, visst känner jag Bodil! Hoppas det var ett givande möte för er! Hur lever livet med dig då?

Sofia sa...

nörd!! ;-)

Martin sa...

det är bra. jobbar och står i.

Anonym sa...

Tack för tipset! Nu väntar jag på leverans från Adlibris. /Inger

LisaFW sa...

Tack snälla! Kram