tisdag, september 06, 2011

Jobbar lite nu...

Man skulle kunna säga att jag har fått jobb! Och inte vilket jobb som helst. Här skulle vem som helst kunna omsätta lite energi för en ... ja, inte jättefet lön, men en lön iallafall. Två flugor på smällen, eller vad det heter. De skriker efter folk här faktiskt. Hur många som helst kan de ta in. Och bäst av allt... det är helt ortsoberoende! Man får lixom arbetslokalen hemskickad. Det är bara att kliva in och så är man på jobbet. Inga direkta erfarenheter behöver man heller. Det som efterfrågas är själva varandet - och alla är vi ju!

Det är i IT-branchen det händer! Till och med jag har fått lägga prestige och matrelaterade jobb på hyllan. Nu är ni allt bra nyfikna eller hur? Vad gör hon?

Jo, jag har fått jobb som en etta (1). Ni vet - allt på datorn transformeras ju om till ettor och nollor. Och ja, det är där jag kommer in i bilden. När någon gör ett kommando, då hoppar jag snabbt in på rätt plats i ledet. Sen kan det snabbt bli kontraorder och då får man fort hoppa ur ledet igen. Det gäller att vara lyhörd och exakt. Ni vet, vem gillar datorkrångel?? Inte jag!! Men det klart, så här i börjagn kan man ju vara lite för ivrig. Idag hoppade jag till exempel in två gånger på en nollas plats. Sen missade jag en ettaplats. Som tur är så har jag bra kolleger. De klappar mig på axeln och berättar om sina egna misstag i början av sina karriärer. Värst var det för A-G som var med redan på den tiden då man hade svarta skärmar med grön text. En dag försov hon sig flera timmar - snacka om strul! De andra ettorna och nollorna jobbade och jobbade men det blev ändå inte rätt. När jag hör sånnt känner jag verkligen allvaret i mitt jobb. Oumbärlig är rätta ordet.

Nej, nu ska jag snart hoppa in i min ambulerande arbetsplats. Jobbar natt! Man kan tro att det inte händer så mycket på natten, men då tänker man fel. Det är ju dag någon annanstans på jordklotet! En etta är en etta även i Japan och på Madagaskar!

Såå... har du inget jobb så skulle jag kunna tipsa chefen! Hon är själv en gammal etta som kommit upp sig i systemet.

På nått sätt känns det ändå skönt att vara etta istället för nolla. Det har väl med den irriterande stoltheten att göra. För vem vill vara en nolla lixom?? Men de ser trevliga ut iallafall! Rund och glad - kexchoklad!!!

2 kommentarer:

Sofia sa...

du e nog en av de roligaste jag känner... :-)
snart kommer det... det andra jobbet alltså!! det är du värd.

Kstina sa...

:)