lördag, oktober 25, 2008

Mammabeteende

Jag rippar! Ja, ni vet förståss vad det betyder?! Att ladda ett utrymme i datorn med musik. Jag lägger i en skiva och på datorskärmen kommer en ruta fram när musiken börjar överföras. Rippar 10%, 20% 30% o.s.v. Cooooolt! Sådana här finesser gör mig upprymd! Tänk ändå vad datorn är initiativrik. Den bara väntar på att bli använd.
Idag har jag varit initiativrik så till vida att jag sov länge! Därefter gjorde jag en lista. (Listor är bra! Då kan man koncentera sig och sen se vad man faktiskt gjort... och därpå berömma sig själv... !) Listan toppades idag med toastädning... det tråkigaste jag vet... Egentligen vill jag ha betalt för att städa toaletter - men eftersom ingen annan (får betalt) städar toaletterna här hemma så får jag offra mig. Jag brukar tänka på att det faktist är jag som är mamman i detta hushållet och bita ihop!
På tal om mamma... När jag skulle torka golvet fyllde jag som vanligt en spann med ljummet vatten och hällde upp allrengöringsmedlet (ajax eller nått... gult... ska lukta citron) i korken för att sen stjälpa ner det i vattnet. Varför gör jag det? Häller upp i korken?? Är det just det måttet som man ska ha i vattnet? Vet jag hur mycket vatten jag har? Njet! Jag tror jag gör så för att mamma gjorde så när jag var liten. Det kanske hon gör fortfarande? Hon är ju en "exakt-måttare"!
Det finns många saker man gör bara för att mamma gjorde/gör så. Både i hur man tar sig för saker och hur man beter sig. När jag var yngre tyckte jag det var lite fånigt när mamma pratade i telefon... hon skrattade mellan varje mening... Men nu gör jag likadant ofta.... Och så hör jag Hilma härma mig... Undrar hur mycket man påverkar sina barn? Eller hur lite utrymme man låter vara ifred, där man inte påverkar? Det är lite skrämmande att tänka vilka enorma spår man kanske sätter hos sina barn. Jag önskar att jag kan vara en god förebild - men så tänker jag på mitt "Pålsa-blod" och att jag kan bli sådär helt blixtrande arg, lättprovocerad och oerhört reaktiv... och inser att mina stackars barn inte har någon mild och överslätande mamma... Det måste ju också sätta sina spår. Suck! För att uppmuntra mig själv tänker jag att det är bättre att bli arg och sen förlåta än att ständigt vara sur och bitter. (Om man nu ska välja på två onda ting...)

Det som är kvar på listan (klockan är över 24.00 nu...) är att göra äppelmos och att träna på excel. Lånade Grundkurs böcker både för word och excel i fredags. Kul med manualer...
Men dessvärre får nog båda bero till en annan dag även om vi får en extra timme i natt. Pratade med mamma ikväll - de är hemma nu från Kenyaresan. Kanske att vi åker till Ö-a i morgon och kollar kort och snackar. Får se!?!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig gällande toastädning. Jag har inte städat den sen vi flyttade. Städar hellre allting annat och låter Johan städa den. Föreslog att vi skulle städa ikväll men han har tenta imorgon och kan därmed inte hjälpa till så han tyckte det var bättre att han städade själv imorgoneftermiddag och sparade (vilket jag vet att han inte kommer göra) något till mig. En sånn man har jag! Men jag tror att jag ska städa lite i dag i alla fall - det är ju taskigt att låta honom göra allt.

Kstina sa...

Det är taskigt att låta honom göra allt... Men sånn är ju inte du...!!!