fredag, augusti 05, 2011

Experiment!

Hilma och bästa kompisen har gjort "fissaft" och provade rödkålsavkoket i olika vätskor. Rödkålsfärgen är en pH indikator och ändrar färg när det blandas med olika ämnen med olika pH-värden. Längst till höger har vi det suraste; citronsyra, passionssaft och tomat. I mitten finns mjölk, grädde och äggula medan vänsterglasen består av bikarbonat och äggvita. Och däremellan finns några till...Kul! De var mycket imponerade och tyckte det var spännande att gissa ifall en vätska var basisk eller sur.

Ett annat experiment som Hilma har gjort under några dagar. De sega råttorna var lika stora från början. Den röda lades i ett glas med vanligt vatten, den gröna i ett glas med sockerlösning och den gula i vit sirap. Efter ett dygn eller två hade den röda blivit typ fyra gånger så stor (fast svansen gick av...), den gröna växt lite och den gula krympt. Hur kan det komma sig?? Hemligheten kan förklaras med ordet osmos. Spännande!

När vi nu ändå höll på med experiment så passade jag på att ändra form på min största bunke. Ofrivilligt dock! - En varm platta kan förändra en hel del som består av plast. Nu är min buke väldigt unik! Kanske ska kalla den snoppbunken ... eller blir det för vulgärt?

1 kommentar:

Rebecka sa...

Efter några dagar hos M&R blev jag taggad och kör fullt ut från och med igår. Jag måste göra något åt min kroppshydda - inte pga fåfänga utan hälsan. Jag kommer ju fortsätta gå upp i vikt om jag inte ändrar på kosten. Och om jag ska bli bra i ryggen så måste jag nog också gå ner i vikt.
Sockret är ju det allra svåraste...men jag utesluter det helt och hoppas på att det stämmer som de säger sötsuget försvinner efter några dagar. Igår va jag ganska skakig i benen. Återstår att se hur det blir idag...