onsdag, augusti 24, 2011

Fjärilsdödare...

Min skräck för fjärilar, i synnerhet nattfjärilar inomhus, är känd för alla i min närhet. Min man och mina barn har alla fått jaga ut, alternativt döda fjärilar för min rädslas skull. Jag har ALDRIG öppet fönster och lampan tänd i sovrummet - det är ju som att be om fjärilsbesök... förutom myggbesök och div skalbaggar. Om en fjäril råkar komma in slänger jag mig direkt in i nästa rum och stänger dörren om fjärilen. Jag har också flugsmällare (plastflärpar på skaft) på strategiska ställen i huset, bredvid sängen, i köket, uppe vid skrivbordet osv.
Värsta gången med störst antalet fjärilar inomhus var när jag och mina dåvarande arbetskamrater hade planeringsdagar uppe i Söderhamn. En av arbetskamraterna har stuga där. Dörren till altanen stod öppen hela kvällen och halva natten. Sen visade det sig att jag skulle sova just i det rummet. Jag överdriver inte om jag säger att det var ett fladder av vingar i luften. Nej, det kunde jag inte göra något själv åt. Jag fick helt enkelt gå och be (väcka) stugägaren om hjälp. Sen fick dörrar och fönster stängas fast det var kvävande varmt i rummet. Bättre det än hemska fjärilar i taket!
Såå... igår behövde jag köpa mjölk sent på kvällen. Statoil stänger kl 22.00. Våra tyska vänner skulle ner till husvagnsstället och hämta kvarglömda saker och jag skulle sen vidare till MG för att hämta min kvarglömda mobil. Det vill säga - det fanns folk som väntade på mig. När jag skulle sticka nyckeln i tändningslåset på bilen och virda om, ser jag uppe i taket en mörk fläck. Jag stelna direkt till. En fjäril??! Hur i alla mina dag har den kommit dit? Hmm... fönstret är öppet. Ok, jag tar hastigt ett beslut och öppnar snabbt men försiktigt dörren och hoppar ut. Sitter den kvar? Ja, som tur är sitter den helt stilla. Jag famlar i lådan med CD och papper. Ett gammalt program från årets sommarmöte kommer väl till pass. Jag tar sats, försöker lugna ner mig och siktar... Bestämt och snabbt trycker jag till den mörka fläcken i taket och "smetar ut". Jag tycker mig se något som trillar ner mellan sätena men jag ser också att en fläck är kvar i taket. Fjärilen är elimenerad!! För säkerhetsskull trycker jag till en gång till. Puhhh!! Det tar på krafterna att rädda sig själv från en så hemsk situation. Trist med fläcken som var kvar i taket tänkte jag och försökte titta lite närmre.
Och ja... då ser jag att dödat en majblomma...

5 kommentarer:

Ehlna sa...

Den var kul!! Mina döttrar är lika fjolliga som du :) Hade det varit spindlar eller möss hade jag förstått, men fjäril ??!!

Rebecka sa...

Haha!

Anonym sa...

Ha ha ha! Du är underbar... akta dig för majblommorna:) kram miriam

mamma sa...

Hade ni bott lite närmre, kunde jag som vanligt räddat dej, både från fjärilar och annat otydbart. Dina fobier har du i allafall inte från mej. (Hoppas jag inte väckte pappa. Ibland är det svårt att inte skratta högt.)

sofia sa...

majblommar är farliga, de sticks!! värst av allt är ödlor!!!!!!!!