lördag, augusti 13, 2011

Lite deprimerad...

Det är ganska tråkigt att vara arbetslös måste jag tillstå! I och för sig har jag aldrig påstått något annat... Men någon gång i början av min arbetslöshet var det något ljushuvud som påstod "Det måste ju vara rätt skönt så här på sommaren att vara ledig".. jo, det kan kanske tyckas så. Och om man varit LEDIG på riktigt så hade det ju varit en helt annan sak. Är man arbetslös och önskar pengar från A-kassa så är man inte ledig utan står till arbetsmarknadens förfogande till 100%. Det innebär att man aktivt måste söka jobb. AF kan se hur många gånger du varit inloggad hos dem och därmed ser de ifall du försöker hitta något jobb.
Nu har det ju tyvärr blivit så att jag inte är berättigad till A-kassa (En idioti i sig...) så egentligen kan AF inte ha några krav på mig. Jag kan vara hur slö som helst i letandet. Men vem vill asa runt mellan kök och dator utan att göra något nyttigt? När jag tänker tillbaka har jag bara varit arbetslös i två korta perioder från att jag slutade gymnasiet. (En av de gångerna fick jag inte heller A-kassa - eftersom jag tog tag i min egen situation och började plugga...) Det är deprimerande att inte känna sig behövd. Och att inte ha nån nytta av alla de pengar man betalat in för att få ersättning ifall man blir arbetslös...
Det finns stor risk för att jag börjar plugga igen. Jag orkar inte med att inte göra något. Men då - ajajaj... får jag definitivt ingen A-kassa - inte tänka själv - bara ledas i samma fålla - passa in i mallen!!

3 kommentarer:

Rebecka sa...

Det är ganska längsen jag va arbetslös, men jag minns fortfarande känslan som väldigt nedbrytande och deppig.
Jag heja på dej! Du tar dej ur detta!

Kör du förresten strik med lchf-kost? Hur länge?

Kram!

Rebecka sa...

Jag tror inte jag hade klarat att hålla mej till denna kost om jag inte varit vädligt strikt. Mjölk i viss mängd är okej men jag vill inte dricka det då det innehåller mycket mjölsocker (eller vad det heter). Hade jag kört lite som jag själv kännt för hade jag snart kännt gör att käka chips. och lite socker i kaffet gör väl inget?!

Gjorde en väldigt god chokladmousse igår! Grädde, mörkchoklad och äggula. Mmm! :)

Enligt det jag har läst om lchf blir fler diabetiker hjälpa av det är GI, men kanske är informationen vinklad. Det är i alla fall många diabetiker som kan sluta helt med insulin efter en period med lchf-kost.

Rebecka sa...

Tror aldrig jag fixat att va egen företagare om jag inte haft "kollegor". Det blir alldeles för ensamt annars. Så ja, gemenskap är viktigt och utbildningsmötena nödvändiga för att hålla inspirationen vid liv!

Jag ska förresten ringa dej idag...hemma?