söndag, juni 13, 2010

Lite om mycket eller tvärt om..

Det är så skönt att uppsatsen är avslutad!
Blodtrycket sjunker! Plötsligt ser jag hur vansinnigt smutsigt det är här hemma. Tre års dammlager och tre års högar med sånnt-som-jag-ska-göra-när-jag-får-tid kommer fram ur skuggorna. Och på tal om skuggor, så kommer nog mina blå partier under ögon att bli mindre mörka - lite sömn, lite sommar och lite frid kommer att göra susen!!

I kväll har jag gjort middag med AllerumPrästpanerad lax och färskpotatis. Här på Kvantum kostar färskpotatisen 23,90/kg vilket ju är lite i mesta laget. En dansk man i övre medelåldern stod och svor framför potatisbingen och bestämde sig till slut för att ta "gamla" päror i stället. Men jag - gick till frysdisken och tog två påsar fryst färskpotatis. Ca 20kr/påsen (800g). Det var dom värda! Inget skrubb, inget svinn... bara att ploppa ner dom i kokande vatten. Riktigt smidigt! Och goda var dom också! En i klassen har rekomenderat dessa potatisar - annars hade jag nog inte vågat! Alla som provat att frysa potatis, ja, kokt potatis då, vet ju hur sunkig den blir. Man kan inte äta dom! Men dessa fungerar jättebra. De måste ha blivit nerfrysta i en sånn frys som ärtorna fryses i. QFC eller var det FFQ eller QCF - ja, den var snabb iallafall!! Och cool! (haha x 2!)

H har fått feber i kväll. När jag tänker efter är det inte många dagar hon varit sjuk de senaste tre åren. Kanske två eller tre gånger. Så nu, när plugget är klart, kan hon få ha lite feber (om hon vill eller inte vill...). Både Th och Edde har varit sjuka de senaste veckorna. Hoppas jag slipper.

I examens- och födelsedagspresent fick jag av mamma och pappa, sex stora pile-korgar fyllda med jord och planterade och nysådda örter. Vilken grej!! Och en jättefin ört-odlar- och användarbok. Till min förtjusning fanns det flera kemiska grupper omnämnda och utritade när jag bara bläddrat några blad i boken. Det är så sant som det är sagt: Kemi är allt! - även örternas aromer och uppbyggnad baseras på kemi. Den boken ska lusläsas medan vinden blåser i örtbladen. Jag känner för jord under naglarna! (Det gör jag alltid så här års ett tag... några veckor eller så...)

Th och barnen gav mig fyra pocketdeckare och en kokbok med chili och hetta som tema. De tycker inte att jag ska läsa mer facklitteratur utan en helt vanlig bok som inte mynnar ut i en tenta eller rapport. Jag håller med - en helt vanlig "hederlig" deckare skulle sitta riktigt fint nu. En av mina principer under dessa tre åren har varit att inte läsa något annat än kurslitteratur. Men det har jag misslyckats med.

Nu ska det sovas!

Inga kommentarer: