onsdag, juli 20, 2011

Min egen caprese

Efter dagar med förberedelsr till konfirmationsfest så är jag ganska trött på mat... speciellt på festmaten förståss. E önskade etiopisk mat vilket han också fick. Jag drog ner rätterna (som kan bestå av väldigt många om man är på en etiopisk fest) till en typ-svensk-pepparsås, Dårå wått (kycklinggryta) med ägg och en grönskasrätt med potatis och morötter tillsammans med keso och injera. Superbra mat att bjuda på när man inte vill eller kan stå med grytorna just innan festen börjar. Både pepparsås och dårån var färdiglagade och togs fram från frysen. Injeran tänkte jag först köpa färdig men sen tog jag mod till mig och gjorde själv. Hade två hinkar med lock till hjälp där degarna kunde jäsa så länge jag ville. Jag ville inte så länge... vilket gjorde att de kanske kunde varit lite mer syrliga - men det är ju en smaksak. När man bakar injera ska det bildas bubblor eller "ögon" på ena sidan av de pannkaksliknande bröden. Det är ofta här kruxet ligger - att inga ögon bildas. Men det gick förvånandsvärt bra. Första brödet "blev pannkaka" men resterande 70 blev totalt prickiga av bubblorna. Super! Hädanefter ska jag aldrig tveka för att baka injera igen.
Dagen efter åt familjen rester med god aptit! Men jag gjorde en fräch caprese på mitt eget vis. Förutom tomater och mosarella plockade jag sallad och ruccola från min odling. Ovanpå härligheten la jag två queenoliver! Gott så gott så gott!! Queenoliver går numera att köpa här i Åhus Kvantumbutik i en liten burk från Ridderheims sortiment. Dessa blev jag tipsad om av en av mina stockholmssvägerskor som brukar plocka ut från bingen med blandade oliver i vitlökamarinad - bara de jättestora ljusgröna oliverna med kärna. Har man smakat dessa så vill man inte ha några andra sen!!! Men dyra är de! Och värda är de!

1 kommentar:

Gunnel Gustavsson sa...

Kul att din injerabakning blev bra.