torsdag, januari 21, 2010

Slutspurt med billig mat

Sista rycket inför sista terminen... De sista veckorna har varit helt kopiösa när det gäller arbetsbörda... H tycker att jag ska sluta plugga. Och det ska jag med nån gång.. I morgon senast kl. 24.00 ska en hemtenta lämnas in som handlar om process och uppskalning av livsmedelslinjer. Den är inte jättesvår men den ska ner på papper!
På måndag börjar nästa termin. Vi ska lämna in en projektplan över C-uppsatsen.... med tillhörande litteraturgenomgång. Den genomgången kan läraren glömma fett... Antingen gör vi en mycket liten litteraturstudie, eller ingen alls... bara nämner tänkbara böcker och uppsatser som vi tror kan passa in. Läraren vi ska ha är mkt bra att resonera med så det blir nog inga problem.
Här hemma har julen så sakteliga försvunnit. Igår slängdes granen ut. Barr i hela köket, vardagsrummet och hallen ... och i Th:s hår... ja, lite överallt faktiskt. Grabbarna fick plocka ner alla kulor och pynt först (bara en kula gick i söner... bra!) sen tog Th ner de tre slingorna. Några grenar fick sågas av innan de kunde släpa ut granen (hur fick de in den utan avsågade grenar??). Det som återstår nu är ner med gardinerna (de brukar kunna hänga länge... nämligen jag som ska göra det) och diverse andra textilier som ska läggas i tvätten och förvaras till nästa år... Ja.. så går tiden...
Snart fyller H år. Och detta året tänker jag fixa födelsedagskalas i rätt tid för henne. Förra året blev det ju varken hackat eller malet. Att planera i god tid är aldrig fel. Kanske ska göra en lista... det är aldrig fel!
Det har snöat nästan konstant i två dagar nu. Mer eller mindre i alla fall.. Så här lång period med snötäckt mark kan jag nästan inte minnas att vi haft förut. Det är fint och mysigt - så länge man slipper köra bil.
Något annat roligt med denna period är maten.. Ni vet, skinka, köttbullar och prinskorv är jättebilliga nu. Dessutom älskar min man att handlar på rea. Så då kan ni förstå att vår frys är spängfylld av... just det... köttbullar och prinskorv. Vi har alltså jättevarierad kost... varannan dag köttbullar och varannan dag prinskorv. Men billigt blir det!! Jag varierar med gröt lite då och då - det är också billigt!
Nu ska jag fortsätta med tentan!

2 kommentarer:

Sofia sa...

tråkigt för dej att de inte e nån kmmentar här... och jag surfar för att jag försöker låtsas att jag inte har nått annat viktigare att göra, men de har jag ju, suck! kanske skulle börja på de rentav... suck igen!

Annika sa...

Ja - recept är underbart!!!
Jag håller faktiskt på med en sånn databas. Dock en förenklad sådan. Jag skriver ner vad receptet heter, vad det är för slags rätt (fika, finmiddag, bröd osv) och sen skriver jag ner något eller några nyckelord t ex kyckling, choklad, kokos osv. Sen till sist skriver jag vilken bok receptet finns i. Sen är det bara att söka på kyckling om man är sugen på något med kyckling. Men man hade nog kunnat göra det lite mer avancerat.
Tror också att jag kommer ha flera receptsystem. Men för min del blir det nog bok+pärm. (+ den nya receptboken dådå...)Kram kram