onsdag, januari 06, 2010

Hasselnöt och fikonbröd

Godaste brödet hittills?!?
Har hunnit en bit genom Martin Johanssons Surdegar nu. Provat fem olika bröd varav en sort blev misslyckad (x2... första gången jäste det inte upp någonting alls... andra gången jäste det någon centimeter men inte så att jag blev nöjd - det gick dock att äta...) Så... familjen håller på att gnälla lite över alla surdegsbröd. J vägrar att äta bröd som smakar surt men Th har börjat vänja sig och kan till och med VÄLJA surdegsbröd nu.
Såå.. igår gjorde jag detta - med hasselnötter och fikon i. Mmm... jättegott med smör och en skiva Allerum Präst! Och inte var det sämre smak i dag till frukost - fast skorpan var mindre krispig förstås. Jag försökte få grabbarna att smaka på brödet igår men det var bara E som gav sig till sist. Jag fick först (förstås) plocka bort fikonbitarna ur hans brödskiva.. Jag ogillar fikon mycket starkt... förklarade han. Jasså, men har du smakat fikon någon gång? undrade jag. Nej... men ändå! Tänk om man hade kunnat motivera sina slutsatser i rapporterna till skolan med den repliken: Nej... men ändå!

Inga kommentarer: