söndag, november 22, 2009

Glöggtilltugg och jejunia.
















Glöggtilltugg
Fast de tuggade på lite dåligt. Eller var mina beräkningar lite i överkant. Eller var det en blandning av båda ingredienserna. Hela festen visade sig vara ett bröllop, men det visste inte gästerna om. Tanken var att glöggen och tilltugget skulle vara som en entré. Gästerna trodde nog att de skulle få middag ganska så fort efter glöggen. (De som visst om bröllopet käkade på lite bättre...) Festen började 16.30. Vigseln var lite efter 18.00 och middagen serverades inte förren tidigast 19.15... Så vissa var förmodligen rejält hungriga när kött och potatisgratäng plockades fram.
Tilltugget bestod av:
Pizza med en tunn skiva äpple, grönmögelost och en klick fikonmarmelad.
Kavring med potatiscremé och stenbitsrom.
Pepparkaksmuffins med XO-topping.
Sesamknäcke, Allerum präst och mangochutny kryddad med kryddnejlika.
Sötegröt, dvs risgrynsgröt kokt med kanel och kardemumma, vispgrädde, socker, vanilj och toppad med granatäppelkärnor.
Resterna? Jo först utökade jag kyrkfikan. Sen åkte lite, med betoning på lite, i frysen. Och så tar jag med mig lite till skolan imorgon... till min jättestora kurs (vi är 4st...)
Nu ska jag fortsätta samla fakta kring Campylobakter, jejunia och faecium. (Jag tror läraren skrivit fel när hon delade ut bakterier till oss. C. jejunia finns men faecium verkar vara en Enterococcus dvs. E. faecium. Hmm... har hon tänkt att jag ska söka på två bakterier medan de andra bara ska ha en? Jag blir lite ego och tänker maila henne och kolla... Gnällig student?!?)





4 kommentarer:

Sofia på Me and my home sa...

Så tjusigt!! Och gott ser det ut!

Lova har sagt i ett par dar nu: "Vi MÅSTE bjuda hem Himla!!"
:)

Annika sa...

Vad gott det ser ut! Kram

Anonym sa...

Jasså, det är skit ni sysslar med på er skola! Vad jag minns från min skola är att faecis är det samma som avföring, men det kan finnas där man minst anar.

Kstina sa...

Faecis och faecium lär inte vara samma sak! Å andra sidan finns det många små släktingar med liknande namn... Faecium måste föregås av E. faecium för att vara något!