torsdag, december 01, 2011

Viktig kunskap!

Tvättlapp i ett plagg... Ironi eller vad det kallas... Meningarna där ska mina elever ALDRIG behöva fundera över!!

Igår fick jag världens bästa kommentar av en elev... en kommentar som jag tror de flesta lärare önskar sig. Det är när ljuset går upp i elevens inre och han eller hon förstår varför man behöver kunna det läraren säger!! Kanon!
Alltså, när jag undervisade om tvättsymboler (Ritade upp alla på tavlan och beskrev vad de betydde) då säger en elev, som jag för övrigt tror tvättar ganska mycket av sina kläder själv, så här:

"Detta ska jag spara för alla framtid" - och syftar på sina anteckningar.

Oj, vad en sånn kommentar värmer i hjärtat! På nått sätt förstår till och med jag (läraren) hur otroligt viktigt ämne jag undervisar i. Jag har tyckt det förut - men tycker det ännu mer nu: Hem och konsumentkunskap är utan konkurans elevernas viktigaste ämne! (Fast tala inte om detta för andra lärare... de kan ju börja känna hopplöshet... ; )

Inga kommentarer: