tisdag, september 28, 2010

Kreativ sjukling!

Som ni vet gillar jag poesi vilket min man också gör. (Just i dag har vi varit gifta i 19 år...) Han har dessvärre varit sjuk i flera dagar. Hela helgen låg han pall, för att igår pallra sig iväg till vårdcentralen. Men döm om min förvåning när han läse upp en dikt för mig vid middagen ikväll... Trodde först det skulle var något romantiskt... men där gick jag bet. Rolig (och lite äklig) och igenkännande dikt var det iallafall. Grabbarna skrattade hejdlöst när han skulle förklara hexameter och andra "takter". Han går in för saker som ligger honom varm om hjärtat! Dikten är dock inte skriven på hexameter...

O, halsfluss du plågar mig svårt
mitt smidiga rosa svalg
är skrovligt och ömt och hårt

Saliven rinner till och blir kladd
i mitt såriga röda svalg
och smaken är unken och fadd

Av nedpressad juice och vatten
blir floder av klibbigt svett
min fru byter lakan i natten

Det värker i armar och ben
min starka och hyggliga kropp
känns tillplattad gammal och klen

O, streptokock som gör mig slö
vred, stinkande, jag har av män
i vitt fått bot - nu ska du dö!
Av Thomas Nilsson him self

3 kommentarer:

Sofia på Me and my home sa...

:)

Grattis till era nitton år!

Sofia sa...

han kan ju inte va såååå sjuk om han lyckas få till en sånn dikt!! kul!!

Gunnel Gustavsson sa...

Vilket författarskap.. när kommer hans samling?