måndag, juli 07, 2008

Chokladfläckar

Nu är det kväll, första dagen efter vår lilla resa.
Jag och Alfred har jobbat idag. Snabbt in i vardagen igen. När jag cyklade hem från ÅMG kunde jag känna att det är jasminernas tid nu. Mmmm.. vilken härlig doft! Jag minns mormors jasminbuske i Boalt. Den luktade sååå gott! Tuggummi eller nått annat godis?! Och vet ni vad? Nu finns det tuggummi som har smak av jasmin! Häftigt! Köp en påse och trilla tillbaka i tiden - gå i barndom! Minnet förknippar dofter och smaker med tider och händelser.

Under min lilla joggingtur i förmiddags funderade jag över hud - hudfärg i synnerhet. Jag har nämligen fått en viss skiftning i fägen på armar och axlar av solen. Trevligt ju. Men... färgen kommer väldigt fläckvis. Typ 13 480 st småprickar på armarna och nästan lika många på näsan. (Dessa näsprickar döljer jag till viss del med fondation färg 305 MK!) Hur kan det vara att vissa får en slät varm ton av sommarbrun hy och andra (som jag och halva släkten...) får en massa prickar istället?
En del av mina prickar är ganska permanenta och finns sommar som vinter på min benvita kropp (elfenbesvita, snäckskalsvita, vintervita... sommarvita?). I dagligt tal kallas de för leverfläckar (- möjligtvis för födelsemärke...). Eftersom jag inte gillar lever har jag bestämmt mig för att kalla mina fläckar för chokladfläckar! Är det någon som vill hänga på? Ska vi ta en kväll och räkna våra chokladfläckar?

5 kommentarer:

Sofia sa...

Vi kan räkna tillsammans på söndagkväll:-) jag har nårra oxå

Anonym sa...

Jag har definitivt också rätt många! Det hade varit roligare med chokladsmet än chokladprickar!

Anonym sa...

Jag har också några...och får fler för varje år. Dock trodde jag först att du syftade på fräknar och det har inte jag några.

Kstina sa...

Jo visst... fräknar räknas också!

Anonym sa...

Hej Funderade på om dessa chokladfläckar inte kan tolkas som nyttiga. Eftersom de är tecken på att solen har lyst och man har varit utomhus. Tänk vad vi kan leva länge på dessa D- vitaminer.