tisdag, januari 31, 2006

Virrande konsument...

Jasså, har det gått så lång tid så ni tjatar på mig...
Kan ni fatta var all tid tar vägen? Detta är ett mysterium utan dess like. Eller nja, det finns en del mysterier till. Tex. Varför är vissa så lättpåverkade av intressanta åsikter och lätt tar till sig nya ideer medans andra inte byter åsikt nån gång alls... ? Eller varför man så gärna vill ha saker? Alltså äga många ting. Ha tex en viss sorts saker bara för att de ser ut på ett visst sätt eller är snygga till det man redan har. Jag kan tex vilja ha en grej bara för att det är sött/fint fast jag redan har en fullt fungerande liknanade grej. Visst är det en intressant psykologisk fundering? Ett annnat mysterium är varför man inte känner sig äldre och äldre fast man fyller år en gång varje år... Eller varför man blir förvånad när man ser sig själv i spegeln och tycke det är nått fel när man faktiskt ser ut som om man vore 35 år. (Med undantag för när man just varit på systemet..) Barnens ålder är också ett gigantiskt mysterium. Vi har satt in en massa gamla kort i album. Vilka söta bebisar vi har haft. Och vilka (söta) stor pojkar vi fått... ! När jag tänker närmre på det kan jag inte fatta att J&A är 14 i sommar. En av dom chattar med sin flickvän... De tror ju att de är lika stora som jag var när jag var 14.... Jag var ju nästan vuxen då... Jag bodde bara hemma i 3 år till. Det är ju inte klokt.
Jag undrar om jag håller på att komma in i en tidig fyrtioårskris (Heter det verkligen fyrtio? förtio ska det ju låta iallafall..)
Oki slut för denna gången!

14 kommentarer:

Sofia sa...

existensiell kris, baserat på åldersførvirring... jo tack, vi ska væl alla den vægen vandra, det ær faktiskt svårast att fatta J&A:s ålder, de ær ju lika stora som de elever jag hade førra året... mystiskt!

Sofia sa...

næ, det kanske inte ær konstigt, men det går så fort att man inte mentalt hinner med

Kstina sa...

JO Filip, förklara då vad tid är för något. Timmar och minuter. Och kom inte dragandes med solens snurr och varvningar av månen/jorden utan vad det egentligen är..
Joel.

Kstina sa...

Såå... om man inte upplever nått liv så går inte tiden...?

Sofia sa...

næ, så om du vill stanna i ålder ær det bara att sætta sig ner o inte uppleva livet, men urk så trist... jag blir hellre ældre!

Kstina sa...

Tänkvärt. Men inte helt lätt att förstå.

Sofia sa...

det ær inte allom givet...

Kstina sa...

du är så positiv syfia!!!

Sofia sa...

hur man upplever tid ær kulturellt betingat, japp, de har jag fått læra mig nu...

kommer tiden eller går den?

Kstina sa...

Den kom och den gick
senapsklick!

Sofia sa...

på tal om senap: varje fredag har vi nått som kallas chapel, men kan säga att det är ett möte helt enkelt. i fredags var det fullt av senapsflaskor på hela scenen... varför då kan man ju undra då? jo, predikan skulle handla om senapsfröet... kul va?

Kstina sa...

Ja, jag assosierar alltid till senapsfrö när jag ser en senaps flaska - alltid!
Och när jag dricker mjölk tänker jag på den stackars kalven som egentligen skulle druckit mjölken...

Sofia sa...

nær jag ser havet, tænker jag på kranen i køket dær allt vatten kommer ifrån...

Kstina sa...

Den va kul syfia!