måndag, november 28, 2005

Skorpor

Ja, mitt liv består endast (+ Th och barnen...) av skorpor för tillfället. Kardemummaskorpor, sk Strandhemsskorpan. Bakat 3,5 satser a´250 per sats. Vilket gör 2709g per sats och råvarukostnaden för varje sats är 33.98. Råvarukostnaden i hg blir då 1,25. Sen har jag den fantastiska Fänkålsskorpan med graham i. Jättegod till smör, ost och te. Bakat ca 670 st. En sats kostar 36,62 per skorpa 0,3 kr. En favorit nu i jul blir ju Saffransskorpan som är något dyrare i tillverkning nämligen 79,89 per sats. Som ni nog förstår är det ju saffranet som drar upp priset. 25,97hg per sats och priset blir 3,07per hg. Till sist en lite annorlundra skorpa med mandel, choklad, vanilj och timjan!! Dyr:3,91 hektot. Har bara gjort 600 av denna. Tror inte den går så bra... Ska baka några saffransskoror till och fänkål och så får jag ha lite smakbitar också.... Jag vet nog vad jag ska göra dennna veckan med. Vad tror ni om ett hekto pris på 15 kr?? Samma pris på alla sorterna... Enklast väll??
Jo, i söndags sjöng jag i kör för första gången på ...ja vad kan det va..10, nej mer 13 år!! Kul! Kyrkan full!
Sov gott och dröm om skorpor ehh ... eller skorpor...oj!

5 kommentarer:

Kstina sa...

Nu har jag bakat 3707 skorpor.
Och pappa jag vet inte varför du inte kan skriva på min blogg.

Sofia sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Sofia sa...

Becka: Får jag ha en kort svensklektion med dig om 'var och vart'?

Sofia sa...

Ok Becka, så här är det, och det är mycket enkelt: 'Vart' anger riktning. Därför måste svaret på: Vart? bli: däråt, uppåt, bortåt, utåt, eller liknande. 'Var' däremot, anger plats. Så på den frågan kan Kstina svara: Tykarpsgrottan (har du tänkt på att hon varit så förvirrad av din fråga att hon inte kunnat svara?).

Kstina sa...

Just så Becka! Har sålt skorpor denna helgen. Har bara sådär 150 st kvar. Bra va? Ville du ha?