torsdag, februari 24, 2011

Broccolisoppa

Dela och skölj två knippen färsk broccoli. Skala och tärna en lök. Fräs/smält löken i lite smör. Lägg i broccolin. Häll över 1 liter grönsaksbuljong. Koka upp och låt koka tills broccolin är mjuk.

Ta grytan från plattan och mixa allt till önskad konsistens. Tillsätt ca 1 dl creme fraich, ca 1 tsk citronjuice, svartpeppar, vitpeppar och lite annat som är gott i... kanske mer salt och ev mer buljong... Smaka av!

Ät! Gott!
Nu är nästa son sjuk. E fick penicillin i måndags och idag var det A:s tur. Han är riktigt dålig. Men hoppas att en nattssömn och antibiotikan gör gott.
Th, E och H åkte till Andreas i eftermiddag. De blir nog där till lördag eller söndag. Så nu är jag och de store hemma. Ska ta det lungt och läsa om (!) hur man håller ordning eller skapar ordning i sitt hem... Sen ska jag fortsätta läsa om det intressanta ämnet SOCKER. Dessutom har ju nån sort skridtävling börjat i Norge. Det blev medaljer till Sverige direkt! Kul ju! Kanske ska fortsätta följa den tävlingen...

Ett hus är till salu för massor av pengar i Yngsjö - med ett extra externt kök i en tillbyggnad - Jag har varit i det huset och tycker det är fantastiskt! http://booli.se/bostad/villa/Yngsjo/gamla+byavagen+24/809765/maklare
Hmm..

4 kommentarer:

Gunnel sa...

Aj då det är inte roligt med sjuka barn och ungdomar. Önskar er snabbt tillfrisknande och god ordning i hemmet:)

Annika sa...

Oj, det huset var inte att leka med. Sugen?

Kstina sa...

Annika: Både och... Själva huset är ju helt fantastiskt. Vardagsrummet är såå stort och jag ser liksom framför mig alla våra böcker på bokhyllor utan att det ser mkt ut. Och köksö - det skulle jag verkligen vilja ha... och det externa köket sen...ojoj ack ja... Men så ligger det i Yngsjö.. hm..

Anonym sa...

Inte så farligt dyrt ändå...? Perfekt för er och för egen rörelse?

Och Yngsjö...de är väl hur fint som helst där?

/Filip